VVS Klein-Brabant is een afdeling van de Vereniging voor Sterrenkunde met als thuisbasis Bornem (Wintam).

Klein Brabant: Jaarverslag 2016

VVS afdeling Klein-Brabant

Aantal leden: 13

Bijeenkomsten:
Naar jaarlijkse gewoonte werd in januari de ledenvergadering met gezellig etentje gehouden.
Vanaf februari kwamen we de eerste dinsdag van elke maand bijeen ( niet in juli en augustus) in het oud gemeentehuis, Van Landeghemstraat, 101 in Willebroek. Of er werd door één of meerdere leden een eigen bijdrage geleverd, of er werd een gastspreker uitgenodigd.
Bijeenkomsten in 2016:
18 januari: ledenvergadering met etentje
2 februari: C. Doom: Superzware sterren
1 maart: D. Van Hellemont: Poollichtfotografie
5 april: werk van eigen leden
3 mei: T. Corstjens: Herschel 400 lijst en deepsky
7 juni: B. Delsaert: Astrofotografie
6 september: werk van eigen leden
4 oktober: R. Blondeel: Historik
8 november: R. Blondeel en A. Van der Elst: Cassegrain en Maksutov
6 december: werk van eigen leden

Activiteiten voor het brede publiek
Sterrenkijkdag 12.3.2016 in Heindonk.
Vanaf 19u werden drie telescopen opgesteld op de binnenkoer van zaal Bosveld in Heindonk om de smalle maansikkel waar te nemen. Beetje bij beetje sijpelden de bezoekers schoorvoetend binnen. Bij heel wat mensen was de verwondering groot bij het aanschouwen van de maan door een telescoop. De kraters, het reliëf op de terminator, het asgrauwe schijnsel en de snelheid waarmee de maan zich uit het beeld bewoog waren onderwerp van gesprekken.
Om 20u begon de voordracht over "Sterrenkunde" door Hendrik De Backer voor een publiek van een 50-tal bezoekers.
Na de voordracht  konden de bezoekers op de binnenplaats nog naar Jupiter, de Pleiaden en de Orionnevel kijken. Jammer dat we wat last hadden van één straatlamp, maar dat nam niet weg dat iedereen tevreden was van eens door een telescoop naar de hemel te kunnen kijken.
We schatten dat er ongeveer 65 à 70 bezoekers zijn geweest.
Het was even voor 23u als de laatste bezoekers vertrokken en de telescopen werden opgeborgen.

Zonnekijkdag 3.7.2016 in Boom
Zoals de voorgaande jaren had de VVS afdeling Klein-Brabant de Kaai in Boom als waarnemingsplaats voor de zonnekijkdag gekozen.
Twee leden hadden hun telescoop opgesteld voor waarnemingen in wit licht.
's Morgens waren er enkele schaarse opklaringen. Tot de middag kregen we een 20-tal bezoekers die een blik konden werpen op de vlekkenloze zonneschijf.
Aan de hand van de opgehangen teksten, grafieken, foto's  en tekeningen werd de nodige info verschaft op vragen over de zon, de zonnevlekken, de telescopen en astronomie in het algemeen.
Kort na de middag kregen we een fikse stortbui. Gelukkig konden we schuilen onder de kleine kiosk die zich op de Kaai bevindt.
Nadien kregen we nog enkele opklaringen. Er verschenen meer wandelaars op de Kaai en van dan af konden we nog rekenen op een 35 à 40 bezoekers.
Om 16u werd de activiteit afgesloten.

Nacht van de Duisternis 8.10.2016 in Willebroek
Het weer zat een beetje tegen. Van de sterrenhemel was niets te zien  maar sporadisch kwam de maan, in eerste kwartier, even door de wolken piepen.
Vanaf 19u verzamelden toch heel wat geïnteresseerden op de parking van de Broekstraat in Blaasveld. Om het hafuur maakten groepen van 30 à 35 personen, waaronder heel wat kinderen, een wandeling richting Scheyvaertshof in het Blaasveld broek. Gidsen van Natuurpunt gaven onderweg de nodige info over het leven van de nachtdieren.
In de blokhut was er een tentoonstelling opgesteld en liep er een powerpoint presentatie i.v.m. astronomie.
Op het open veld vóór het Scheyvaertshof hadden we twee telescopen opgesteld. De meeste bezoekers konden even kijken naar de gesluierde maan. Later op de avond, wanneer het even opklaarde in het noorden,  konden we wat sterrenbeelden aanwijzen en ook de dubbele sterrenhoop in Perseus tonen. De bewolking bleef echter nadrukkelijk aanwezig.
Na het bezoek aan de telescopen, was er nog een film over bevers, dieren die sporadisch in het natuurgebied worden opgemerkt.
Na de voorstelling brachten de gidsen de groepen terug naar de parking.
Alle organisatoren waren best tevreden met de opkomst: men schatte dat een 150-tal bezoekers langs waren geweest en dit niettegenstaande het mindere weer.

VVS-website:
De activiteiten en verslagen van onze afdeling Klein-Brabant zijn ook terug te vinden op de website van de VVS. Ze worden bijgehouden door Maarten.

Vooruitzichten en plannen voor het werkingsjaar 2017:
• 16 januari 2017: ledenvergadering met jaarlijks etentje in Salpicon Boom.
• Van februari tot en met december (niet in juli en augustus): maandelijkse bijeenkomst, de 1ste dinsdag  van de maand in het oud gemeentehuis in de Van Landeghemstraat,101  in Willebroek.
• Algemene vergadering VVS gaat door op 22 april in Hove.
• VVS week-end gaat door op 30 september en 1 oktober in Blankenberge.
• Als in 2017 een zonnekijkdag en/of een Nacht van de Duisternis plaats heeft, zal overwogen worden hieraan deel te nemen.
• Er zijn voorstellen geopperd voor een bezoek aan het Natuurhistorisch museum in Brussel en een waarnemingsnacht in Zondereigen (NL).

Reageer