U bent hier

Zomerschool Sterrenkunde

Zomerschool sterrenkunde 2023

Dit jaar organiseert de Vereniging voor Sterrenkunde (VVS) opnieuw een Zomerschool Sterrenkunde. In vier dagen maken de deelnemers kennis met vele verschillende aspecten van de sterrenkunde. Dat gebeurt via lessen maar ook met heel wat practica, waarin men zelf aan de slag gaat om sterrenkundige ontdekkingen te doen.

Jongeren

De Zomerschool Sterrenkunde wordt georganiseerd door de Vereniging voor Sterrenkunde (VVS). In vier dagen maken de deelnemers kennis met vele verschillende aspecten van de sterrenkunde. Dat gebeurt via lessen maar ook met heel wat practica, waarin men zelf aan de slag gaat om sterrenkundige ontdekkingen te doen. Een greep uit de onderwerpen:

• Waar komt de straling van sterren vandaan? Wat kunnen we zien in een spectrum en hoe kunnen we daarmee sterren classificeren?
  • Hoe zien sterren er vanbinnen uit? Hoe brengen ze kun leven door? Op welke manier kunnen we planeten rond sterren ontdekken? En wat hebben novae, supernovae en gamma-bursters met sterren te maken?
  • Hoe ziet ons Melkwegstelsel eruit? Is het groter of kleiner dan andere sterrenstelsels? Hoe ver staan die sterrenstelsels van ons vandaan? En waarom zitten er zwarte gaten in het centrum van al die sterrenstelsels?
  • Is het waar dat de Big Bang overal tegelijk plaatsvond? En hoe zal donkere energie de toekomst van ons heelal bepalen?

De Zomerschool Sterrenkunde gaat door van 21 tot 24 augustus 2023 in Leuven en richt zich in de eerste plaats tot jongeren (die de derde graad secundair onderwijs volgen of gevolgd hebben of er binnenkort mee starten, of die reeds een jaar hogere studie achter de rug hebben), hoewel andere deelnemers eveneens welkom zijn. Er is geen bijzondere voorkennis vereist. Een goede kennis van de natuurkunde van het secundair is wel een voordeel.

De lessen worden gegeven door sterrenkundigen, verbonden aan Vlaamse universiteiten en hogescholen (onder meer KU Leuven, VU Brussel, UGent, Koninklijke Sterrenwacht). Voor de practica worden de deelnemers ook begeleid door deskundigen van de VVS.

De Zomerschool kan zowel intern (met overnachting in Leuven) als extern gevolgd worden. Deelname aan de Zomerschool kost 216 euro (intern) of 149 euro (extern); er is 27 euro korting voor de leden van de VVS. Dit omvat de deelname en het cursusmateriaal, alsook de maaltijden (lunch en avondmaal), en voor de internen ook de overnachting en het ontbijt.

Inschrijven

Inschrijven kan aan de hand van bijgaand formulier (download onderaan deze pagina) of online door hier te klikken.

Programma

De Zomerschool werkt met een tweejaarlijks afwisselend programma, dat ook onafhankelijk van elkaar kan gevolgd worden (en in willekeurige volgorde).

De theorielessen in 2023 behandelen volgende onderwerpen:
  • Straling
  • De Zon
  • Sterclassificatie
  • Exoplaneten
  • Sterevolutie
  • Core collapse supernovae
  • Sterrenhopen
  • Het Melkwegstelsel

Voor de practica komen in 2023 volgende thema's aan bod:

• Spectroscopie
  • Classificatie van sterren
  • Exoplaneten
  • De massa van het zwart gat in het centrum van de Melkweg
  • Hertzsprung-Russell-diagram van bolhopen
  • De spiraalarmen van het Melkwegstelsel

‘s Avond is er ook ontspanning voorzien.

Louter ter informatie vermelden we ook de onderwerpen van de theorielessen in 2024:

• Telescopen (voor verschillende golflengten)
  • Optische spectroscopie (spectra en wat we er uit kunnen afleiden)
  • Sterstructuur en sterevolutie van enkelvoudige sterren
  • Dubbelsterren: waarnemingen
  • Veranderlijke sterren
  • Evolutie van nauwe dubbelsterren en type Ia supernovae
  • Sterrenstelsels
  • Kosmologie

In 2024 komen dan volgende practica aan bod:

• Spectraaltypes van sterren en het Hertzsprung-Russell diagram
  • Het beperkt drielichamenprobleem