Binnen de werkgroep komenten worden gegevens van waarnemingen verzameld van relatief heldere kometen, met andere woorden kometen die zichtbaar zijn in een amateurtelescoop.

U bent hier

Komeet C/2023 A3

Het is 9 Januari 2023. Op het Purple Mountain (Zijin Shin of Tsuchinshan) Observatorium in China wordt een object ontdekt. Men dacht toen dat het om een asteroïde ging en er werd geen verdere opvolging aan gegeven.

22 februari 2023. Het object wordt terug ontdekt door de Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS) telescoop in Zuid-Afrika en kreeg de voorlopige naam A10SVYR. Het was toen 7.3AE verwijderd (tussen Saturnus en Jupiter) van de zon en had een magnitude van +18.1.

1 maart 2023. De officiële bevestiging dat het om een komeet gaat.

De komeet zou een helderheid kunnen halen rond de -0.5 en rekening houdend met voorwaartse verstrooiing zou dit zelfs rond de -4.0 kunnen worden. Als het meevalt, met ander woorden als de komeet niet uiteenvalt, wordt deze komeet dus veel helderder dan Neowise die we in 2020 te zien kregen. Het wordt dus hopelijk een unieke verschijning aan de hemel waar nu al tal van astronomen naar uitkijken.

Meer over deze komeet in het augustus nummer van Heelal.

Foto: C/2023 A3 in sterrenbeeld Virgo, Dominique Dierick, 3 mei 2024, 90 min met Spacecat 61 and ZWO ASI2600MC