Jaarverslag 2015 Werkgroep Zon

Het Wolfgetal
De werkgroep boekte ongeveer evenveel waarnemingen als vorig jaar . We tellen 2 waarnemers meer dan vorig jaar. In totaal bereikten 3911 waarnemingen de werkgroepleider en dit door 28 waarnemers verspreid over gans België. De zon was 342 dagen zichtbaar en er waren geen vlekkenloze dagen.
Op 4 januari 2008, is officieel cyclus nummer 24 begonnen met een amper zichtbaar vlekje op een relatief hoge noordelijke breedte van 30º. Een eerste maximum werd opgetekend rond december 2011 met een waarde van 90.2. Het tweede maximum werd in maart 2014 bereikt , het afgegladde gemiddelde bereikte toen een waarde van 108.7. We zitten nu in de afnemende fase, dit wil niet zeggen dat er geen actieve periodes meer gaan komen, met de zon weet je immers nooit.

Andere daggetallen
Naast het Wolfgetal worden een aantal andere relatieve daggetallen bepaald door de leden. Dit zijn het Beckgetal, CV, Intersolindex en Pettisindex . Poolfakkels werden waargenomen door een vijftal leden.

Nieuwsbrief
Ook dit jaar verschenen 12 nieuwsbrieven zowel op papier als in PDF vorm , deze laatste zijn beschikbaar op de website van de werkgroep . Maandelijks worden 30 nieuwsbrieven verstuurd met de post.

Bijeenkomst
Er werd geen bijeenkomst georganiseerd in 2015

Fotografie
Er bereikten ons 171 opnames van de zon in 2015. Guido Gubbels, Jeffrey Carels , Ruben Verboven , Geert Vandenbulcke , Geert Verbanck, Frans Van Loo en Bruno Nolf stuurden ons opnames toe. Tekeningen van de zon werden door Jef De Wit en Jeffrey Carels ingestuurd.

De werkgroep
Waarnemingen werden uitgewisseld met buitenlandse werkgroepen zoals de BAA , AAVSO, CV-net, WGZN, Sonne, Japan en natuurlijk ook het SILSO in Brussel.
Enkele waarnemers sturen hun waarneming dagelijks rechtstreeks naar het Silso (Sunspot Index and Long-term Solar Observations), dit gebeurt liefst voor 12.00h U.T. de dag zelf , dan worden alle binnengekomen waarnemingen verwerkt tot een voorlopig relatief daggetal.
Ieder amateur met enige ervaring kan deelnemen aan dit project, je hoeft enkel een paswoord aan te vragen en je kan iedere waarnemingsdag je waarneming ingeven.
We mogen met enige fierheid stellen dat onze werkgroep een van de actiefste groepen is ter wereld, in geen enkel land zijn zoveel waarnemers gezien het aantal inwoners bezig met de studie van onze zon als in ons Belgenland.
Nieuwe waarnemers zijn zeker welkom ! Vraag vrijblijvend informatie bij de werkgroepleider.
Het volledig jaarverslag vind je in de bijlage.

Reageer